Меню
FMedia
Как правилно да напишете прессъобщение (Прес релийз)

Как правилно да напишете прессъобщение (Прес релийз)

В тази публикация ще научите как да пишете прес релийзи максимално добре, така че да увеличите възможността за тяхното публикуване в големи и значими медийни уеб сайтове.

Ще разберете и какви са ползите от тези прессъобщения, защо трябва да го правите и къде можете да ги пускате...

Основи на прессъобщенията

Какво е прес релийз?

Това е част от съдържанието, предназначена да информира медиите за последните развития на конкретна организация.

Или казано по друг начин:

Прессъобщение е нещо, което една компания пише, за да информира хората за нови и интересни неща.

Защо да изпращате съобщения за медиите?

Ето няколко основни предимства, които можете да получите от писането и разпространението на прессъобщения:

- Получавате безплатни публикации в медийни сайтове и блогове;
- Получавате трафик към вашия уеб сайт;
- Вашата компания се показва в Google News;
- Подобрявате класирането си в Google;
- Увеличавате доверието и надеждността на вашата компания.

За да е ясно:

Съобщенията за пресата няма да доведат до това, че компанията ви ще бъде представена на корицата на Forbes или да спечелите бързо световна популярност..

Но когато се направи правилно, съобщението може да бъде мощен инструмент за разпространение на готини неща, които прави вашата компания. Дори могат да ви поканят и в някоя телевизия, за да си запълнят програмата с нещо интересно (само ако наистина предоставите такова).

Направете нещо, което си заслужава да се появи в новините

Правенето на нещо, което е подходящо „за новините“ не е толкова трудно, колкото изглежда.

Вашите „новини“ могат да бъдат толкова прости, колкото да присъствате на местно събитие. Или редизайн на вашия уеб сайт, като го направите изключително бърз, с което ще възхитите доста хора.

Така че, вашите новини не е задължително да са невероятни и брутални, за да ги публикуват.

Докато правите нещо ново, е възможно да мине и да му обърнат внимание.

Ето ви 5 актуални теми, които можете да използвате за следващото си съобщение за пресата.

Ново проучване за индустрията

Не е тайна, че индустриалните изследвания в момента са големи, осбено на големите пазари.

Всъщност все повече фирми за връзки с обществеността използват индустриални изследвания и проучвания, за да получат медийно отразяване.

Това вероятно е така, защото 39% от журналистите заявяват, че искат да публикуват съдържание, което отразява „изключително проучване“.

Перфектното съдържание

Полезни съвети от бранша

Повечето хора търсят да четат новини, и полезни съвети и материали от типа „Как да...”. За това и медиите имат интерес от публикуването на такива.

Ако замаскирате прес релийза си по този начин, може и да сработи:

8 съвета за подобряване на сигурността ни при използване на интернет, Какво да правим при закъснял или отменен полет - съветите на специалистите, Българи създадоха един от най-бързите сайтове в света, Най-добрите SEO плъгини за WordPress (това не е съобщение за медиите, а просто пример). И така нататък...

Пускане на нов продукт или услуга

Ако стартирате нов продукт или услуга, съобщението за медиите може да помогне за разпространението му.

Ако искате други сайтове да публикуват вашето съобщение, то продуктът ви трябва да е интересен.

Например, ако прес релийза е за нова платформа за търговия на блокчейн.

Събитие

Вашата компания организира ли събития, като популярни конференции, благотворителна кауза или тематично парти?

Ако е така, вие имате добра причина за съобщение за пресата.

Например, това прессъобщение обявява събитието си като „Най-голямото събитие за ..... еди какво си.“

Редизайн на уеб сайт или ребрандиране

Освен ако не сте Google или Facebook, новия ви уеб сайт няма да запали света.

Но, ако сте гладни за тема за прессъобщения, редизайнът може да свърши работа.

Плюс това, винаги можете да го превърнете в нещо зарибяващо и подбуждащо любопитство с интересна кукичка.

Как да събудим любопитството на медиите и читателите (кукичката)?

Когато правите някакви проучвания, колкото по-големи цифри напишете, толкова по-интересно и привлекателно става. Ще ползвам един пример от Backlinko: „Анализирахме 912 милиона блог поста. Ето какво научихме за маркетинга чрез съдържание.

Но, не лъжете – бързо ще ви разконспирират. На нашето географско равнище, тези цифри биха били непосилни.

Друг пример от същата медия: „Дългото текстово съдържание, печели средно около 77.2% повече линкове, в сравнение с късото. Следователно, то би било идеално за придобиване на беклинкове.

Тук са използвани термини, който само SEO и маркетинговите професионалисти биха разбрали.

Тоест, ако използвате същия този подход във вашето съобщение за пресата, най-вероятно няма да го публикуват.

Така че за медиите използвайте кука с широка разбираемост и привлекателност.

Например, да помогнете на широкия потребител да разбере защо хората споделят съдържание онлайн.

В много отношения горещата и актуална тема е зарибяващата кука. В крайна сметка: хората вече говорят по дадена тема.

И вашите новини добавят гориво към огъня, особено ако се изкажете обосновано, обратно на популярното мнение.

Как да напишете заглавието на прессъобщението

Следващата ви стъпка е да напишете заглавието.

И не се заблуждавайте:

Вашето заглавие на прессъобщението ви трябва да е НЕВЕРОЯТНО.

Това е така, защото повечето журналисти ще решат дали да прочетат или не вашето съобщение към тях въз основа на заглавието ви.

Така че, ако заглавието ви е нещо куцо и стандартно като: „Кока Кола наема нов ръководител на скучните прес релийзи“, то по-добре забравете.

И в тази глава ще разгледаме двуетапния процес, който можете да използвате, за да напишете PR заглавия, които се открояват.

За щастие, това не е толкова трудно. Всичко, което трябва да направите, е да следвате този прост процес в две стъпки ...

Двустъпковия процес на писане на PR заглавия, които изпъкват

Стъпка # 1: Идентифицирайте куката си, с която ще събудите любопитството и ще разбуните духовете.

Това е същата кука, която сте разработили в глава 2.

Стъпка # 2: Използвайте тази кука в заглавието си.

Сериозно. Това е великата тайна!

Въпреки че структурата и формулировката може да са различни, всички добри заглавия в прессъобщенията използват една и съща основна формула:

как се пише заглавие на прессъобщение

Как да напишете подзаглавие за вашето съобщение за пресата

Подзаглавието има няколко преимущества:

  • Помага на читателите да се ориентират по-правилно в текста;
  • помага индиректно за SEO;
  • разделя съдържанието на семантично релевантни блогове;

И горещо препоръчвам да се включите в тези ценни и лесно достъпни преимущества.

Подзаглавието добавя подробности и контекст към заглавието ви ... детайл, който може да накара зает журналист да прочете съдържанието на вашето издание.

Напишете правилно първия абзац

След като са прочели заглавието ви, първия абзац е това, което генерално ще наклони везните във ваша полза или пък не.

За това, в тази глава ще ви покажа правилния (и грешен) начин да пишете първите абзаци на вашите прессъобщения.

Какво да включите във вашия първи абзац

#1. Нещо, което веднага ще ги грабне – супер завладяващо!

.... е една от най-бързо развиващите се компании в сектора на....

Подобни писания, автоматично правят „слепи” журналистите.

Вместо това, можете да ги „събудите и изритате” със:

  • статистика
  • графика
  • инфографика
  • откритие
  • нов продукт
  • събитие

Като неписано правило е: вашия първи абзац трябва да подчертае най-интересната част от цялото съобщение.

Останалата част от прессъобщението

Вече сте написали страхотно заглавие, подзаглавие и водещ параграф.

Сега е време да напишете останалото съдържание на вашето съобщение за медиите.

И в тази глава ще ви покажа четирите основни неща, които трябва да имате предвид, когато става въпрос за прессъобщенията.

Пишете в 3-то лице

С други думи: не използвайте „аз“, „ние“ или „вие“.

Така че вместо:

„Радваме се да обявим нашия нов продукт“.

 Напишете:

„Компания Х представя своя нов продукт.“

Не преувеличавайте

Ако не искате бързо да откажете журналистите да публикуват вашия прес релийз, то той трябва да звучи обективно.

Придържайте се към умерен изказ и избягвайте преувеличения: „най-грандиозното откриване“, „най-продаваният автор за годината“, „най-добрата козметика на пазара“ и т.н.

Форматирайте го така, че да може лесно да се „сканира”

лесно за четене

Става въпрос за четене по вертикалата ;) Както знаете рядко някой чете нещо от начало до край. Най-често се чете набързо – преглеждат се заглавията и акцентите.

Използвайте булети, списъци, уголемен шрифт, болд, абзаци. Така ще увеличите силно шанса най-важните неща във вашето съобщение да бъдат прочетени. 

Използвайте статистики, графики и копи-пействане от достоверни източници

С други думи:

Напишете редове, които журналистите лесно могат да включат в своята история.

Ако имате някаква статистика, инфографика или нещо друго, което може лесно да се ембедне, би било идеално.

Добавете финални щрихи

В този момент вашият PR е почти готов.

Чудесно!

Последната стъпка е да добавите няколко последни щрихи, които правят вашето прессъобщение пълно и готово за разпространение в новинарските медии.

Добавете мултимедия

Говоря за неща като:

  • скрийншотове
  • изображения
  • лого
  • диаграми
  • видео

Според мен визуалното съдържание не е супер задължително при прессъобщенията, но то би могло да помогне на вашия PR да се открои.

Плюс това, изображенията са такъв тип съдържание, което журналистите лесно могат да използват и добавят към своята история.

Добавете информация за контакт

Всяко съобщение до медиите се нуждае от информация за контакт. По този начин, блогъри или журналисти, които искат да пишат за вашите новини, могат да следят за повече информация или други оферти.

Затова не забравяйте да включите основно лице за контакт ... заедно с имейла и телефонния му номер.

Добавете информация за компанията

Накрая добавете няколко реда за вас и вашата компания.

Доста често се случва да не се чете, но все пак е добре да присъства, за който се заинтересува.

Редактирайте своето прессъобщение

редакция

Следващата ни стъпка е да редактирате съобщението си.

Най-важният съвет, който имам за вас тук, е да накарате някой да прочете вашия PR, преди да го публикувате.

Това е така, защото, за разлика от публикация в блога, не можете лесно да направите корекции на съобщението до медиите, след като започне да се появява.

Разпространете своето прессъобщение

Време е да разпространите съобщението си за пресата.

Разбира се, МОЖЕТЕ просто да публикувате PR-a на собствения си уебсайт.

Но ще получите много по-добри резултати, ако използвате услуга за разпространение на PR.

Ето някои български сайтове, които вършат тази работа:

https://www.mypr.bg
https://pressbulgaria.com
http://moz.bg

Някои медийни сайтове си имат отделна страница за корпоративни съобщения:

https://www.biznews.bg/Предложи-корпоративна-публикация_l.sp.html
http://press.dir.bg/_wm/members/
https://www.dnevnik.bg/pr_sfera/

Може би най-добрия и сигурен начин е да се обърнете към журналист или кънтент криейтър, който знае много добре как се пишат прессъобщения и има голям опит в това.

Споделяне:
admin

Албена Александрова

Казвам се Албена и съм професионален копирайтър. Писането от хоби се превърна в моя професия. Намирам смисъл в добре написаните, представени и пипнати текстове. Вдъхновявам се от дръзки и искрени хора. Обичам дъжда и гръмотевиците. Любител съм на английския футбол и обожавам Достоевски. Не се вземам прекалено сериозно, но пък държа текстовете ми да бъдат приемани сериозно.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *