Подобно на всяко изкуство, фотографията е субективна, но има няколко концепции, които помагат на фотографите да се ориентират във всяко решение, което се взема при създаването на една снимка. Същите тези основи ни помагат да придобием представа за това какво прави една снимка добра. Ето шест основи на фотографията, нaд които можете да поработите, за да подобрите фотографските си умения.
1. Композиция
Композицията е изкуството да се избере какво и къде да влезе в снимката, както и какво да се остави извън нея. Изборът дали да покажете голяма част от сцената или да увеличите даден обект е част от композицията.
Добрата композиция започва с обекта или основния фокус на снимката. Понякога начинът, по който обектът е разположен на снимката, оказва по-голямо влияние върху изображението, отколкото това, което обектът (или човекът) представлява.
Поставянето на обекта в средата на кадъра подчертава симетрията и модела. Настройването на ъгъла на камерата така, че обектът да е встрани, както е при правилото на третините, помага да се привлече погледа на зрителя към цялото изображение.
Това, което остава извън снимката, е също толкова важно - често регулирането на позицията на фотоапарата или използването на увеличение може да помогне за премахване на разсейващите елементи, като привлече още повече вниманието към обекта.
2. Експозиция
Сензорът на цифровия фотоапарат (или филмът на аналоговия фотоапарат) записва светлината, за да се направи изображение. Колко светлина се съдържа в една снимка? Това се нарича експозиция.
Светломерът на фотоапарата помага на фотографа да вземе решенията, които определят експозицията - скорост на затвора, бленда и ISO - или вграденият компютър на фотоапарата ще избере тези настройки в автоматичен режим. Твърде тъмно изображение е недоекспонирано, а твърде светло - преекспонирано.
Не съществува такова нещо като "правилна" експозиция - подобно на фотографията като цяло, експозицията е субективна. Умишленото подекспониране на изображението може да доведе до загуба на част от детайлите на тъмните тонове, но пък създава мрачно настроение в снимката. Ако увеличите малко експозицията, изображенията придобиват лекота и ефирност. И двете трябва да се използват изключително внимателно, но диапазонът от различни експозиции, които създават добро изображение, може да е по-широк, отколкото си мислите.
3. Фокус
Съвременните обективи за фотоапарати използват няколко стъкла, за да може изображението да попадне в правилната точка на сензора и да създаде остър обект. Регулирането на фокуса на фотоапарата чрез използване на различни режими за автоматично фокусиране или ръчно фокусиране позволява на фотографа да избере обекта, като го поддържа остър.
Но какво друго, освен обекта, е остро? На някои снимки обектът е рязък, а фонът е много размазан, докато на други по-голямата част от изображението е ясна. Дълбочината на рязкост е термин, който се отнася до това колко рязък е фонът. Заедно с блендата дълбочината на рязкост се контролира и от разстоянието до обекта, както и от размера на сензора (което, между другото, е причината снимките от смартфон никога да нямат същия размазан фон като снимка от DSLR).
Използването на фактори като диафрагма и разстояние за контрол на дълбочината на рязкост ви позволява да размажете разсейващ фон или да запазите всички детайли непокътнати в една впечатляваща гледка.
4. Светлина
Фотоапаратите улавят светлина, което означава, че разбирането на осветлението е от съществено значение за правенето на добри снимки. Светлината не е еднаква - тя идва под различен ъгъл, с различна сила и дори с различни цветове.
Посоката, в която идва светлината, създава различни ефекти в снимката. Светлината, която е пред обекта, улеснява получаването на равномерна експозиция, но понякога се смята за скучна. Светлината, която идва от страната на обекта, създава динамични сенки и може да добави интерес към изображението. Най-сложната от тях, задното осветление, е трудна за овладяване, но светлината, идваща отзад, кара обекта да изглежда почти като светещ.
Облачният ден предлага много по-различно ниво на светлина от слънчевия - но това влияе не само на настройките на експозицията. Меката светлина създава минимални сенки, като тези в облачен ден. Твърдата светлина, от друга страна, създава дълбоки, тъмни сенки. Тук също няма правилно или погрешно решение - но и двете имат драстично различно въздействие върху изображението.
Цветовете зависят до голяма степен от светлината - и различните източници на светлина ще изкривят цветовете в една или друга посока. Балансът на бялото ви позволява да коригирате това изкривяване на цветовете, така че бялото все още да изглежда бяло, независимо дали обектът е под волфрамова крушка или на слънце.
5. Тайминг
Всеки фотоапарат ви дава драматичната възможност да замразите времето - точното време, в което правите снимката, може да направи разликата между скучна и невероятна снимка.
Изборът на момента на снимане определя как действието на снимката е застинало във времето. Животно, което скача, може да изглежда като левитиращо с перфектния момент. Сенките могат да придобият абстрактна форма. Усвояването на момента изисква практика - но използването на серийния режим на фотоапарата за заснемане на серия от бързи снимки също може да помогне.
Секундите - и дори милисекундите, са от значение. Когато използвате естествена светлина, времето от деня, в което правите снимката, оказва голямо влияние. Малко след изгрев и малко преди залез слънцето е меко и насочено, което придава на изображенията златисто сияние. Точно по здрач небето има синьо сияние. От друга страна, обедното слънце в безоблачен ден създава твърда светлина и дълбоки сенки.
6. Вдъхновение
Една снимка може да бъде технически точна по всички показатели, с добра композиция, експозиция, фокус, светлина и време - и въпреки това да е скучна. Фотоапаратът е инструмент, който ви позволява да покажете своята гледна точка към света и вдъхновението, колкото и абстрактно да е понятието, е от съществено значение за правенето на добри снимки. Някои страхотни снимки нарушават много фотографски "правила" и въпреки това накрая се оказват невероятни заради вдъхновението, което е накарало фотографа да натисне спусъка на затвора на първо място.
Голяма част от фотографията е учене, но голяма част от нея зависи и от креативността, вдъхновението и личния стремеж. Започнете с личния си порив - след това преминете на следващото ниво, като овладеете основите на фотографията.